Kloubní výživa při cvičení

kloubni-vyziva-cviceniV minulém článku o cvičení doma jsem se zaměřil hlavně na stravu, která je (nejen) podle mě velmi důležitá. Díky správné výživě totiž mají svaly z čeho růst a při správném jídelníčku tak přibíráme hlavně svalovou hmotu. Svaly ale nejsou jediná součást těla, která při cvičení pracuje a potřebuje vyživovat.

Důležité jsou totiž taky klouby a šlachy, které nás drží pohromadě. Kloubní výživa je ale často velmi podceňovaná a zapomínaná, přiznám se, že jsem se o to také nezajímal a o klouby se nijak nestaral. Jestli ale nechcete mít ve stáří problémy, neměli byste vaše tělo podceňovat. I když zatím problémy s klouby nemáte, mohou se u vás časem projevit. Já už občas kolena cítím víc, než bych měl a to je mi jen lehce přes dvacet.

Pro správnou funkci a tvorbu kloubů a šlach je potřeba, aby mělo naše tělo dostatek kolagenu (bílkovina).

Kolagen tvoří až 30 % všech bílkovin u savců, dělí se ale do několika skupin – pro nás je důležitý hlavně kolagen typu II. Ten se totiž objevuje často právě při stavbě našich tkání. Při nesprávném pohybuju nebo při nevhodné aktivitě může docházet k tomu, že je např. chrupavka porušována a dochází k jejímu úbytku. Právě kolagen vám pak zajistí správnou regeneraci chrupavky i dalších tkání.

K poruše kloubů může docházet především tak, když je vystavujeme opakovanému obtížnému pohybu, který je pořád stejný. Překvapivě k tomu může docházet například, když cvičíte na běžeckém pásu, kde vykonáváte stejný pohyb a klouby jsou tak zatěžované na jednom místě – tam pak dochází k narušení chrupavky. Samozřejmě, že ne všechny pohybové aktivity jsou pro klouby špatné, zde je krátký přehled aktivit, které jsou pro vaše klouby (ne)vhodné.

NEPŘEHLÉDNĚTE  Poprvé v posilovně

Nevhodné aktivity

  • Chůze
  • Stání
  • Chůze či běh na trenažéru

Vhodné aktivity

  • Běh v přírodě (není zde stereotypní pohyb)
  • Plavání
  • Veslování
  • Cyklistika (nutnost správného provedení)
  • Posilování – kruhový trénink (střídání různých cviků bez větších pauz mezi sériemi)

Jestliže se chcete o svoje klouby starat co nejvíce, je vhodné zajišťovat tvorbu a regeneraci kloubů a tkání pomocí správné stravy, případně formou doplňků stravy (pro regeneraci je vhodný např. Geladrink). Vhodné je to hlavně v případech, kdy posilujete a berete doplňky, které zajišťují zvýšenou tvorbu svalové hmoty. Vaše svaly po nich sice možná narostou rychleji, než při cvičení bez nich, ovšem šlachy a klouby se nestihnou dostatečně vyvíjet, protože na ně doplněk stravy nepůsobí.

Co by měla zahrnovat kloubní výživa?

Protože je výživa kloubů komplexní proces a netýká se pouze příjmy kolagenu, je nutné se o tom něco dozvědět. Aby vaše tělo klouby a šlachy fungovali správně, je nutné jim kromě kolagenu dodávat také další látky. Mezi ty hlavní patří vápník, vitamín C a případně další látky, které napomáhají tvorbě nového kolagenu. Jde například o:

  • glukosamin
  • chondroitin
  • MSM (Metylsulfonylmetan)

Doba, kdy budete vaše klouby vyživovat je také důležitá. Pokud totiž dodáváte tělu kolagen formou doplňků stravy (oblíbený je Colafit), měli byste je brát hlavně při tréninku. Doporučené dávkování je asi hodinu před zátěží, ať už jde o posilování či sport a pak hned po zátěži. Právě v této době je totiž rostou vazivové tkáně nejvíce a tkáň je tak maximálně vyživovaná.

Shrnutí:

  • dodávejte tělu dostatek kolagenu, který zajistí správnou tvoru a regerenaci kloubů
  • vyvarujte se nevhodnými aktivitám (chůze, běh na trenažéru) a nahraďte je vhodnějšími (cyklistika, plavání)
  • zajistěte dostatek dalších látek – vápník, vitamín C
  • výživa kloubů by měla být hlavně po cvičení (a hodinu před tím)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>